Alle virksomheder stræber efter at betjene deres kunder bedst muligt, og at leve op til de forventninger, som kunden har til virksomhedens produkter og ydelser.
Kvalitetsstyring og kvalitetsudvikling bør derfor være et element, der er fokus på og som er fuldstændig integreret i det daglige ledelsessystem på alle niveauer i organisationen.
Et indarbejdet kvalitetsstyringssystem består af indarbejdede procedurer og forretningsgange, som alle medarbejdere er fortrolige med.
Det bør derfor være helt naturligt for alle medarbejdere, at man konstant er opmærksom på, om man løser sine opgaver korrekt, og om der er noget, der kan optimeres og forbedres.
Kvalitet og leveringsevne er nogle vigtige konkurrenceparametre, og ofte vægtes disse højere end prisen på produktet.
Kvalitetsstyringssystemet kan tage udgangspunkt i DS/EN 1090-1 eller DS/ISO 9001, og så kan man evt. samtidig eller senere kombinere det med andre krav f.eks. for miljøstyring DS/ISO 14001 og/eller arbejdsmiljø DS/OHSAS 18001.
Causa Consulting har stor erfaring med at opbygge og implementere kvalitetsstyringssystemer, så de er procesorienterede, strukturerede og operationelle. Dette er nogle vigtige elementer, så alle medarbejdere har overblik over de elementer i systemet, der er relevante for dem.
Vi har udviklet nogle værktøjer og skabeloner, så man nemt kan opbygge og dokumentere et kvalitetsstyringssystem i en virksomhed, og med fordel implementere det som et papirløst system.